15.03.'22
les ballets C de la B & kabinet k fuseren tot laGeste les ballets C de la B en kabinet k bundelen de krachten. De twee Gentse dansgezelschappen zetten de werking verder onder een nieuwe naam: laGeste. Ze delen genoeg verleden om samen een betekenisvol nieuw verhaal te kunnen schrijven. Als laGeste dienen ze dan ook samen een subsidiedossier in voor de periode 2023-2027. De nieuwe organisatie zal werken onder artistieke leiding van Joke Laureyns en Hildegard De Vuyst. laGeste focust op het lichaam, dans en inclusieve lichamelijkheid in de vorm van producties, residenties en ateliers. De eerstvolgende jaren is er nieuw werk gepland van o.a. Lisaboa Houbrechts, Alain Platel, Joke Laureyns & Kwint Manshoven en Andrew Graham. laGeste kiest er voor om met verschillende makers te werken aan creaties die een Groot Gebaar maken, om te investeren in de ontwikkeling van jonge en ambitieuze makers, om een intergenerationele praktijk uit te breiden tot een inclusieve praktijk.
nieuwsitem toegevoegd op 15.03.'22
Bijloke Wonderland is terug!
08.06.'22
In augustus is de Bijlokesite opnieuw het decor voor het Bijloke Wonderland festival: prikkelende concerten bij zonsopgang, theater en dans in alle hoeken van de Gentse site, literatuur én zomerbarconcerten. Dit zomers kunstenfestival is een initiatief van LOD muziektheater, Muziekcentrum De Bijloke, STAM en laGeste (= les ballets C de la B + kabinet k) in samenwerking met Kunstencentrum VIERNULVIER. Het volledige programma vind je hier: www.bijlokewonderland.be Maar we lichten er graag de voorstellingen uit die geprogrammeerd zijn door laGeste en Kunstencentrum VIERNULVIER:7 Vies | Nach & Ruth Rosenthal Vr 19 + Za 20 aug (18u00), Bijlokesite KASK Café (terras)Monstrare et/ou Monere | Milø Slayers Vr 19 + Za 20 aug (21u00), KraakhuisVanThorhout | Alexander Vantournhout Vr 26 + Za 27 + Zo 28 aug (18u00), Studio laGesteUNRUHE | Groupe Crisis, Nolwenn Peterschmitt Za 27 + Zo 28 aug (20u00), Muzentuin Bijlokesite
nieuwsitem toegevoegd op 08.06.'22
Lisaboa Houbrechts #creatie2023
24.06.'22
les ballets C de la B/La Geste zet de schouders onder nieuw werk van Lisaboa Houbrechts. Verwacht in seizoen 2022-2023: Vake Poes; of Hoe God Verdween . Lisaboa Houbrechts schrijft en ensceneert een familie-epos dat drie generaties overspant. Ze blikt terug op het tijdsgewricht van haar grootouders, haar ouders en haar eigen generatie. Ze gaat op zoek naar hoe het kleine met het grote, het intieme met het politieke en het verleden met het heden is verweven. Hoofdfiguur is een meisje van twaalf dat aan het eind van een lange geschiedenis staat en in de verborgen trauma’s van het verleden duikt. Lisaboa Houbrechts werkt het fictieve verhaal uit in beelden, tekst, dans en muziek. Vake Poes; of hoe God verdween gaat begin 2023 in première. Lisaboa Houbrechts: “Het is een duistere vertelling. Ze opent wonden en rioolputten. Het gaat over hoe kinderen vastzitten in een keten van geweld. Vanuit de drang om die keten te breken kan een ontzettende levenskracht en verbeelding vrijkomen maar ze kan ook imploderen tot een cyclus van destructie. Om dit meest intieme tot een radicale uitdrukking te brengen, is de ruimte tussen theater en opera de uitgelezen vorm.” Meer info: https://www.lesballetscdela.be/nl/projects/productions/grandpa-puss-or-how-god-disappeared/info/
nieuwsitem toegevoegd op 24.06.'22
Nieuwe Co-laBo in de studio
08.06.'22
In de Studio S3 op de Bijlokesite neemt Radouan Mriziga gedurende de hele maand juni zijn intrek. Hij werkt er in Co-laBo residentie aan Libya dat op 29 juni in première gaat op het Festival de Marseille . Radouan Mriziga neemt de mondeling overgedragen kennissystemen uit Noord-Afrika onder de loep: ambachten, uitvindingen, filosofie, wetenschap en cultuur vallen bij de Imazighen buiten de geschreven geschiedenis. Negen dansers verbeelden een toekomst voor dit erfgoed in een voorstelling tussen performance, dans en rap. W O R K I N P R O G R E S S Naar goede gewoonte, zetten de artiesten in residentie elke vrijdagnamiddag de deuren open voor het publiek. Wees welkom voor een blik achter de schermen van het werkproces: Vrijdag 10 juni 2022 – 15u00 , studio S3 les ballets C de la B, Bijlokekaai 7 Gent (enkel met reservatie op voorhand via een email naar nele@lesballetscdela.be ) Vrijdag 17 juni 2022 – 15u00 , studio S3 les ballets C de la B, Bijlokekaai 7 Gent (enkel met reservatie op voorhand via een email naar nele@lesballetscdela.be ) Donderdag (!!!) 23 juni 2022 – 15u00 , studio S3 les ballets C de la B, Bijlokekaai 7 Gent (enkel met reservatie op voorhand via een email naar nele@lesballetscdela.be )
nieuwsitem toegevoegd op 08.06.'22
20.05.'22
16.05.2022 – Open brief van Alain Platel naar aanleiding van de moord op journaliste Shireen Abu Akleh. Terwijl men zich in heel West-Europa terecht nerveus maakt omtrent de oorlog in Oekraïne en er verder ook alles aan wordt gedaan om via allerhande wegen steun te bieden aan het geteisterde volk daar, gaat het moorden in Israël en de Bezette Gebieden gewoon verder. Alledaagse kost. Vervelend wel dat de finale van het Eurovisiesongfestival samenviel met de begrafenis van Shireen Abu Akleh in Jeruzalem. Shireen Abu Akleh was een Palestijnse journaliste die meer dan 25 jaar lang voor Al Jazeerah verslag deed over het dagelijks geweld in de Bezette Gebieden. Zij was ondertussen de stem geworden van élke Palestijn. De koelbloedige moord op Shireen op 11 mei door Israëlische snipers, was op zich blijkbaar niet genoeg. De Israëlische veiligheidstroepen hadden er ook geen énkel probleem mee om de rouwstoet van familieleden en vrienden die de kist van Shireen te voet van het mortuarium naar de kerk in Jeruzalem wilden begeleiden, uit mekaar te kloppen. De live beelden waren stuitend:https://www.youtube.com/WHqytR_y0I8 https://twitter.com/Rushdibbc/status/1525114366403743744?ref_src=twsrc^tfw|twcamp^tweetembed|twterm^1525114366403743744|twgr^|twcon^s1_c10&ref_url=https://www.aljazeera.com/news/2022/5/13/slain-al-jazeera-journalist-shireen-abu-akleh-laid-to-rest Aan Jean Philip De Tender - één of andere breed glimlachende directeur van het gewéldige apolitieke Eurovisiesongfestival - werd in De Zevende Dag van 15 mei gevraagd waarom Rusland wél uit dat festival kon worden gekieperd en Israël niet. Daarop antwoordde hij laconiek dat het festival zich moeilijk kon bezig houden met incidentjes in élk van de lidstaten… Nochtans wordt Israël door de Human Rights Watch Organisation - nota bene in een onderbouwd dossier van meer dan 200 pagina’s vol bewijzen - overduidelijk als een apartheidsregime omschreven. De incidentjes in Israël en de Bezette Gebieden zijn een decennialange reeks van gewelddadige acties en tegenreacties als gevolg van de militaire bezetting van de Palestijnse gebieden en de agressieve onderdrukking van de Palestijnse bewoners. Shireen staat voor de talloze slachtoffers die in Israël en de Bezette Gebieden de voorbije jaren zijn gevallen als gevolg van het meedogenloze en gewelddadige Israëlische apartheidsregime, zonder dat daar in de Westerse media veel ruchtbaarheid aan wordt gegeven. Meer nog: in vele Westerse landen wordt onder druk van Israël hard gewerkt aan het illegaal én strafbaar maken van een organisatie als BDS (Boycot, Divestment, Sanctions) , een internationale en geweldloze beweging van voornamelijk academici en geëngageerde burgers, die pleit voor de boycot van dat Israëlische apartheidsregime. Ik vraag mij af hoe iemand die de beelden en getuigenissen van de moord op Shireen en het uit mekaar slaan van de rouwstoet heeft gezien en gehoord, zichzelf nog in de spiegel kan kijken en zonder blozen en verpinken kan beweren dat Israël het absolute alleenrecht heeft zichzelf te verdedigen? Wanneer reageert de internationale gemeenschap eindelijk met actie in plaats van enkel die gemakkelijke verontwaardiging? Actie om Israël aansprakelijk te stellen en verantwoording te laten afleggen voor de dood van de journaliste, actie om Israël niet te laten dicteren wie de Westbank binnen mag en wie niet, actie om dit onmenselijke regime een halt toe te roepen. Alain Platel Info omtrent de Belgische campagne voor een Academische en Culturele boycot van Israël:www.bacbi.be www.vrede.be Meer uitleg over het standpunt van les ballets C de la B omtrent de culturele boycot van Israël, vind u via deze link .
nieuwsitem toegevoegd op 20.05.'22
C(H)OEURS 2022 in de pers
25.04.'22
Op 13 maart ging C(H)OEURS 2022 in première. Lees hier enkele persquotes. Zó overrompelend is de dans dat je de choreografie zelfs voelt. Platel maakt daar al enkele decennia zijn waarmerk van. Ook in deze voorstelling toont hij hoe zeldzaam goed hij daarin is. ... Het resultaat is een majestueuze voorstelling tegen geweld en lijden die de kracht van de massa letterlijk laat klinken. De dansers en het publiek worden bij momenten haast letterlijk omvergeblazen door de kracht waarmee het honderdkoppige koor nationalistisch getinte klassiekers brengt van Giuseppe Verdi en Richard Wagner. Onder meer koorpassages uit Wagners Tannhäuser en Lohengrin of uit Verdi's Aida en La Traviata - zijn te horen. Van zodra Lateef Williams in zijn wit, kanten vestje het podium op stormt, schieten je ogen vol tranen van herkenning, ontroering, jolijt en dat allemaal tegelijk. Wauw. ... Nooit is dreiging ver weg. De bezorgdheid om wat er gaande is op het wereldtoneel zindert doorheen elke noot en elke beweging. Af en toe lijkt er een tank voorbij te rijden. Of hoor je een geweerschot. De temmen van Greta Thunberg en Desmond Tutu flakkeren als vlammetjes hoop op uit de muziek. De angst wint niet. De gedanste, gezongen én door het orkest machtig gespeelde schoonheid overheerst.(Els Van Steenberghe, Focus Knack, 18.03.2022) C(H)OEURS 2022 overrompelt omdat het koor volledig in het theatrale is geïntegreerd. Huiveringwekkend als het koor verandert in een verontwaardigde en protesterende menigte die zaal probeert binnen te dringen. Hoopgevend als de leden van het koor individuen worden door één voor één naar voren te stappen om hun naam te zeggen.(Piet Van Kampen, RiRoToneelrecensies , 16.03.2022) Platel maakt van zijn koor, waar de dansers van langsom meer in opgaan, een leger dat een vuist maakt tegen oorlog. ... Choeurs 2022 is een productie met een uitroepteken die statements niet uit de weg gaat. Misschien dat daarom, tussen alle oorverdovende hymnes door, dat laatste stukje Verdi zo intimideert. Koorleden en dansers, die als groepen inmiddels volledig met elkaar versmolten zijn, zitten neer. Het orkest speelt een aria uit La Traviata, maar er wordt niet gezongen, althans niet vocaal. De spelers klappen hun roodgeschilderde handen open en dicht op het ritme van de muziek. Als één grote koorzang, als één majestueus ballet.(Ilse Dewever, Gazet Van Antwerpen , 16.03.2022) Orkest, koor en dansers slagen erin het publiek mee te nemen op een luidruchtige trip. Het voelt aan alsof je deel uitmaakt van de voorstelling in plaats van ernaar te kijken. ... Je mag het koor het hoofdpersonage noemen. Het treedt op als een bevrijdingsleger dat strijdt tegen oorlog en dictatuur. Maar de massa geeft ook identiteit aan het individu. Dat draait niet altijd positief uit. Het is die dunne lijn tussen goed en kwaad die Platel voortdurend opzoekt.(Koen Van Boxem, De Tijd , 15.03.2022) Een voorstelling die recht naar je hart gaat.(Bert Hartogs, Concertnews , 14.03.2022)
nieuwsitem toegevoegd op 25.04.'22
16.05.'22
Inclusieve ateliers op zaterdag De Gentse dansgezelschappen les ballets C de la B en kabinet k fuseren en zetten de werking verder onder de nieuwe naam laGeste. Naast producties en residenties, bouwt laGeste op permanente basis een inclusieve praktijk uit. Vanaf zaterdag 30 april tem 25 juni houden we open ateliers voor mensen met zichtbare en onzichtbare beperking, mensen met en zonder (dans)ervaring, én mensen met bakken goesting en body positivity. Leeftijd, body mass index, gender, religie, ze mogen allemaal meespelen, verschil moet er zijn. De workshops zijn in handen van verschillende dansers en choreografen met een inclusieve praktijk: Tijen Lawton, Lisi Estaras, Kwint Manshoven, Seppe Baeyens, Charlotte Goesaert. PRAKTISCHWanneer : telkens op zaterdag van 10u30 tot 12u30, van 30 april tem 25 juni.Waar : in de studio S18 aan Nieuwevaart 118, 9000 Gent (gratis). Geïnteresseerd om ook aan te sluiten? Stuur een e-mail naar marieke@lesballetscdela.be en zij laat je weten of er nog aangesloten kan worden. In functie van de grootte van de studio, is de capaciteit beperkt. De studio is toegankelijk voor rolstoelen.
nieuwsitem toegevoegd op 16.05.'22
30.05.'22
Bruegel herneemt tournee in ’21-‘22
04.01.'22
Bruegel herneemt tournee in ’21-‘22 In maart 2020 werd de tournee van Bruegel abrupt afgebroken net voor de Franse première. Na meer dan een jaar van herplannen, kunnen we eindelijk een nieuwe datum voor de Franse première aankondigen. Deze wordt bovendien gevolgd door een verdere reeks speelplekken in België en Frankrijk. Met Bruegel neemt regisseur Lisaboa Houbrechts een duik in de geschiedenis: ze creëert een caleidoscopisch portret van Pieter Bruegel de Oude en het tijdperk waarin hij Dulle Griet creëerde. De figuur die de toeschouwer zal meenemen op een reis door de tijd is Dulle Griet: de vrouw die als ‘manwijf’ wordt beschimpt omdat ze objecten rooft voor de poorten van de hel. Maar wat als zij die objecten niet rooft, maar ze juist probeert te redden? Bruegel is een vertelling aan de hand van die verloren gegane objecten.Bruegel was te gast in de residentiewerking van les ballets C de la B, als Co-laBo#15 Franse première: 29 september, Le Phénix, Valenciennes (FR) + tournee 2021-2022 langs o.a. Leuven, Montpellier, Amsterdam, Antwerpen, Parijs.
nieuwsitem toegevoegd op 04.01.'22
les ballets C de la B – de playlist
16.04.'21
De geschiedenis van les ballets C de la B in muziek? Dat is 19 uur lang genieten. Te beluisteren op Spotify via deze link . Nog meer over het grote en kleine verleden van les ballets C de la B te weten komen? Dat kan heel weldra, op onze expo:WHO WANTS TO DANCE WITH ME les ballets C de la B & Pierre Muylle 1 – 29 mei , Bijlokekaai 1 Gent > meer info, klik hier . > plaatsen zijn beperkt, om alvast tickets te reserveren, klik hier .
nieuwsitem toegevoegd op 16.04.'21
Uitgenodigd worden in onze studio?
16.05.'22
Wij houden u graag op de hoogte van toonmomenten: vul uw emailadres hier in en u wordt ingeschreven op de mailinglijst waarmee we enkel de publieke toonmomenten aankondigen.
nieuwsitem toegevoegd op 16.05.'22
01.02.'22
Les ballets C de la B wil investeren in toekomst door residenten in huis te nemen die hun werk willen toetsen aan de jarenlange opgebouwde artistieke knowhow in van regisseur Alain Platel en Hildegard De Vuyst, 20 jaar dramaturg van Platel. De basisidee zijn residenties van één maand in een van onze studio’s. Er wordt gekozen voor artistieke breedte, geen exclusieven qua vorm of bewegingstaal. Jonge kunstenaars die menen dat hun werk gebaat kan zijn met een samenwerking in residentie, kunnen op elk moment contact opnemen met Hildegard De Vuyst: hildegard@lesballetscdela.be Klik hier voor een overzicht van de voorbije residenties.
nieuwsitem toegevoegd op 01.02.'22
22.11.'19
les ballets C de la B steunt HART BOVEN HARD HART BOVEN HARD is een burgerinitiatief dat individuen en organisaties verenigt die zich zorgen maken over het geplande beleid van de Vlaamse en federale regering. Van kunstenaars en gepensioneerden tot sociale en culturele organisaties, allen willen ze gaan voor een samenleving die hart boven hard verkiest. Het initiatief verzet zich tegen een al te economische kijk op onze samenleving en verdedigt gelijkheid, solidariteit en zuurstof voor mensen. Meer info: www.hartbovenhard.be 10 HARTEN WENSEN / 10 VOEUX ARDENTS / 10 FONDEST WISHES S a m e n r i j k Onze rijkdom zit niet alleen in onze portemonnee. Rijk is een samenleving door degelijk onderwijs, goede zorg, wetenschappelijk onderzoek, sociale zekerheid, bloeiende cultuur en natuur, vlotte toegang tot sport en mobiliteit, ... Die rijkdom is van iedereen. Zijn pasmunt heet solidariteit. Wie deze rijkdom uitverkoopt en privatiseert, verarmt de samenleving. Dan wordt de zorg herleid tot een net van grote, dure zorgbedrijven, mét winstoogmerk. Dan worden cultuurhuizen, jeugdwerkingen en bibliotheken overgelaten aan commercie en dorpspolitiek. Dan verdwijnen de diensten en worden uiteindelijk zelfs water en lucht koopwaar. Voor ons is alleen gedeelde weelde echte weelde. Levenskwaliteit past nu eenmaal niet in een spaarvarken. In een kennismaatschappij moeten kennis en cultuur zo toegankelijk mogelijk zijn. Daarom willen we extra investeringen in elk sterk aanbod dat mensen rijker maakt aan inzicht, verbeelding en artistieke gevoeligheid. Zonder zorg, gezondheid en gemeenschapsvorming zijn we niets. Dáár begint ons ware vermogen als maatschappij. Er is wel een alternatief! E e r l i j k e b e l a s t i n g e n Werkenden, gezinnen en kleine zelfstandigen betalen belastingen zoals het hoort. Waarom de grootste bedrijven en de grote fortuinen niet? De duizend meest winstgevende bedrijven ontlopen voor 13 miljard belastingen. Dat is meer dan wat de federale regering wil besparen. Als het beleid de achterpoorten sluit en iedereen correct belast, zijn de besparingen op waardevolle gemeenschapsinitiatieven helemaal niet nodig. Dan hebben we zelfs extra geld voor echte noden, zoals meer energievriendelijke scholen, rusthuizen en sociale woningen bouwen. Met een flauw doorkijktaksje, zoals de regering wil, gaan we het immers niet redden. Samen met driekwart van de bevolking dringen we aan op rechtvaardige belastingen, ook op de grootste vermogens. Er is wel een alternatief! S t e r k j o n g e n o u d Een samenleving met toekomst bouw je op van in de wieg. Bied alle kinderen gelijke kansen op degelijk onderwijs – ongeacht hun achtergrond. Voorzie voldoende en toegankelijke kinderopvang, vrije speelruimte, muziek-, dans- en tekenscholen. Laat jong engagement en experiment bloeien in het jeugdwerk. Werk de watervallen op de middelbare school weg, en bied studenten kwaliteit in plaats van hogere inschrijvingsgelden. Creëer waardevolle jobs voor jongeren, in België zit één op vijf zonder werk! Zelfs de ondernemers in Davos noemden jeugdwerkloosheid in 2013 ‘een sociale en economische tijdbom’. En dan gaan we enkel ‘winnaars een steuntje in de rug te geven’, zoals het Vlaams regeerakkoord voorhoudt? En iedereen verplicht langer doen werken, terwijl zoveel mensen een vaste baan zoeken? Als gemeenschap gunnen we iedereen dezelfde ontwikkelingskansen aan de start, én een evenwichtige oude dag. Er is wel een alternatief! S t o p a r m o e d e België is een van de rijkste landen ter wereld. Toch leeft één op zeven Belgen in armoede, en in Brussel is dat één op drie. De kinderarmoede is zelfs verdubbeld. Intussen groeit de kloof: de 1 procent rijkste Belgen bezitten evenveel als 60 procent van de bevolking. Haal mensen uit de armoede met concrete en haalbare maatregelen, zoals gratis onderwijs tot achttien jaar en de versnelde bouw van duurzame sociale woningen. Voorzie ook meer steun voor wijkgezondheidscentra en scholen met veel maatschappelijk kwetsbare leerlingen. En vooral: trek alle inkomens en uitkeringen op tot boven de armoedegrens, zonder tegelijk andere tegemoetkomingen weg te bezuinigen. Dit algemene basisrecht op een menswaardig leven zou de staat amper 1,5 miljard per jaar kosten. Terwijl ze nu jaarlijks 6 miljard ophoest voor de notionele interestaftrek, een belastingvoordeel voor vennootschappen. Dat is vier keer zoveel. Er is wel een alternatief! W e r k b a a r w e r k Bijna allemaal kennen we het gevoel dat we van hot naar her hollen. We snakken naar meer tijd voor onszelf, voor ons gezin, voor (mantel)zorg. Maar op het werk tikt de productieklok steeds sneller. Stress en burn-outs zijn dé ziekte van onze tijd. Dat is geen individueel gebrek, maar een systeemfout. Er is werk aan de prestatiemaatschappij zélf. Herverdelen van arbeid en inkomen blijft de uitdaging. Hoe iedereen meer ademruimte gunnen, zonder dat we op het einde van de maand stikken in rekeningen die we niet meer kunnen betalen? Met tijdskrediet of een kortere werkweek met loonbehoud kunnen we de werkdruk verminderen en meer mensen tewerkstellen. Dat biedt mannen meer zorgkansen en vrouwen meer perspectief in hun loopbaan. Het maakt tijd vrij om bewuste, actieve burgers te zijn. Zo wordt minder werken geen stille sociale afbraak, maar een broodnodige gezondheidskuur voor een samenleving die zichzelf al te zeer uitput. Er is wel een alternatief! L e e f b a r e b u u r t Steden groeien steeds verder aan. Nog nooit woonden zoveel mensen met een verschillende achtergrond zo dicht bijeen. Dat vraagt een sociale en ecologische vernieuwing. Alleen krijgen steden en gemeenten wel steeds meer bevoegdheden, maar steeds minder geld. Ook heel wat provinciale initiatieven vrezen voor hun toekomst, nu de provincies worden afgeslankt. Willen we de kracht van het lokale echt opwaarderen, dan verdienen steden en gemeenten juist meer financiële armslag, om fors te investeren in hun wijken en hun basisvoorzieningen. Of wonen we straks in een omgeving zonder bereikbaar zwembad, bibliotheek of publieke ouderenzorg? Vóór alles moeten de verschillende overheden werk maken van wat mensen verbindt: cultuurcentra, jeugdhuizen, groene ruimte, buurtwinkels, postkantoren, speelgelegenheid, jeugdwelzijnswerk en betaalbare en energiezuinige woningen. Onze buurt is waar onze kinderen opgroeien. Die geven we niet prijs. Er is wel een alternatief! D i v e r s i t e i t i s r e a l i t e i t Diversiteit in al haar vormen kleurt onze samenleving. Die grote verscheidenheid, zeg maar superdiversiteit, is onze realiteit. Eenieder heeft zijn eigenheid, maar in die verschillen zijn we allen gelijkwaardig. Waarom gaan beleidsmakers dan nog altijd uit van een Vlaanderen waar iedereen dezelfde taal spreekt? Waarin iedereen dezelfde cultuur en identiteit beleeft en moet aannemen? Waarom moeten sommige mensen een test Nederlands afleggen, nog voor ze zich maar kunnen inschrijven voor een sociale woning? Is huisvesting op slag geen basisrecht meer? Of kennen we dat recht alleen toe aan een select groepje burgers? En bedreigt de outfit van ambtenaren echt de kwaliteit van onze dienstverlening? Te veel beleidsmaatregelen creëren of stimuleren de ongelijke behandeling van mensen op basis van afkomst, religie, geslacht en/of seksuele geaardheid. En dat met ingrijpende gevolgen: armoede, werkloosheid, uitstroom uit het onderwijs. Samen moeten wij voor een samenleving gaan waarin iedereen zijn plaats heeft en krijgt vanuit gelijkwaardigheid. Van ‘wij’ tegen ‘zij’ naar ‘onze’ samenleving. Omdat de toekomst pas begint waar racisme, discriminatie en gevaarlijke tendensen als moslimhaat of antisemitisme stoppen. Er is wel een alternatief! E c o i s l o g i s c h Het klimaat is op drift en geeft ons alarmsignalen: we overschrijden de draagkracht van de planeet. Dat bedreigt de levenskwaliteit van iedereen, vandaag al. De druk op grondstoffen en energievoorraden wordt zo hoog dat mens en natuur afstevenen op een burn-out. We kunnen niet alles overlaten aan de markt, die wikt en beschikt in functie van winst op de kor te termijn. Basisbehoeften als water, energie en mobiliteit zijn al te belangrijk en te grootschalig om af te stoten naar private bedrijven. We moeten de economie terug in handen nemen en inzetten op kwaliteit en hernieuwbaarheid. Dat is de omschakeling, de ‘transitie’ die nodig is: in de industrie, de voedingssector, het onderzoek, de bouw... Waarom blijft het beleid jaarlijks 3,5 miljard fiscaal voordeel geven aan vervuilende bedrijfswagens – evenveel als alle investeringen in trein, tram en bus samen? Van onderuit groeien tal van initiatieven die tonen dat het anders kan. Heel wat steden maken hun vervoer, hun woon- en energiebeleid duurzamer. Tegelijk blijven structurele veranderingen nodig, op basis van een internationale planning met heldere doelstellingen en bindende afspraken. Omdat zuurstof fijner ademt dan fijn stof. Er is wel een alternatief! W e e s w e r e l d w i j s België is geen eiland. Wat elders gebeurt, gaat ons mee aan. We geloven daarom in meer internationale solidariteit, meer investeringen in de welvaart en het welzijn van het zuiden. Niet door 6 miljard op te offeren aan de aankoop van nieuwe gevechtsvliegtuigen. Niet door de ontwikkelingssamenwerking af te bouwen, of mee te spelen in het agressieve handelsbe leid van de EU. En al zeker niet door vluchtelingen te laten verdrinken aan de Europese grenzen. Wij kiezen voor een gastvrij België. Voor een eigen vredespolitiek om gewapende conflicten en uitzichtloze interventies te voorkomen. Voor een ontwikkelingssamenwerking die geleidelijk evolueert naar een wereldwijde sociale zekerheid, nationaal georganiseerd, maar met internationale ondersteuning. In plaats van het grote geld te zien wegvloeien naar belastingparadijzen, willen we een internationaal beleid dat die fortuinen echt doet bijdragen aan ontwikkeling en aan een leefbare samenleving. In een wereld die een dorp geworden is, vegen we niet enkel voor eigen deur. Er is wel een alternatief! D o e d e d e m o c r a t i e ‘Besparen moet van Europa’, heet het, maar onze regeringen bepalen wel het financiële en economische beleid van de Europese Unie. Zo verliezen we het democratische recht om zelf te beslissen hoe we inkomsten verwerven en wat er met de uitgaven gebeurt. Intussen krijgen de lobby’s vrij spel, ook bij de geheime onderhandelingen over handelsakkoorden van de EU met de VS en Canada. De bevolking is er niet bij betrokken. De democratie wordt uitgehold, burgers worden herleid tot consumenten. Maar democratie is een werkwoord, dat verder gaat dan een bolletje kleuren. Ook na de verkiezingen moet besturen gebeuren in overleg met de bevolking. Want je kan als regering niet eisen dat burgers meer eigen initiatief nemen, en tegelijk elke inspraak van onderuit het zwijgen opleggen. De kwaliteit van een democratie valt af te meten aan de kracht van een kritisch en levendig middenveld, met een bonte schakering van sociale en andere organisaties. Wie dat aan de kant schuift, is geen democraat. Hart boven Hard geeft de actieve democratie mee vorm door de krachten te bundelen. De toekomst zal sociaal, ecologisch, solidair en superdivers zijn, of zal niet zijn. Daar is geen alternatief voor. Dat is het alternatief!
nieuwsitem toegevoegd op 22.11.'19